Mari berkarier bersama buah hati anda!!

Cari Blog Ini

Rabu, 20 November 2013

Keistimewaan Hari Asyura (10 Muharram)

MUHARRAM KAYA AKAN HIKMAH..... SETUJU?? 

Masih di bulan Muharram 1435 H, banyak hal yang teramat istimewa pada bulan pertama di tahun hijriah ini. Bagaimana tidak?, selain terdapat ganjaran yang sangat besar bagi orang yang berpuasa di 10 Muharram, banyak hal dan peristiwa penting yang terjadi di hari Asyura tersebut. 

Dari Ibnu Abbas r.a, Rosulullah bersabda: 

“Barangsiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka". 

Subhanallah… 

bagi kita umat islam yang berpuasa di hari Asyura (10 Muharram) tersebut, betapa besar pahala serta keutamaannya. Barangsiapa yang melewati hari Asyura dengan sia-sia, pasti dia termasuk orang yang merugi. Na’udzubillahi min Dzalik! 

Para sahabat pun kemudian bertanya kepada Rosululloh SAW.: 

 “Adakah Allah SWT telah melebihkan hari Asyura dari pada hari-hari yang lain?". 

 Maka Rosulullah SAW bersabda: 

"Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Aasyura, Allah S.W.T menenggelamkan Fir'aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Aasyura, Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Aasyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Aasyura!"

Subhanallah…., dari hadits tersebut dinyatakan bahwa banyak peristiwa-peristiwa istimewa terjadi di hari Asyura, sehingga menjadikan hari tersebut lebih istimewa dari hari lainnya. Diantaranya: 

  1. Diciptakannya langit dan bumi 
  2. Dijadikannya laut, bukit-bukit, Nabi Adam dan Hawa oleh Allah 
  3. Nabi Ibrahim dilahirkan 
  4. Diselamatkannya Nabi Ibrahim dari kobaran api 
  5. Tenggelamnya Raja Fir’aun 
  6. Sembuhnya nabi Ayyub dari penyakit, ujian dari Allah 
  7. Diterimanya taubat Nabi Adam as 
  8. Diampunkannya dosa Nabi Daud as 
  9. Dikembalikannya kerajaan Nabi Sulaiman 
  10. Akan terjadinya hari kiamat kelak, Insya Allah (Allahu a’lam) 
Tentunya, selain sejarah penciptaan serta kisah hidup para Nabi, tanpa diketahui manusia masih banyak peristiwa-peristiwa besar lain yang terjadi di hari Asyuraa selama masa para sahabat, tabi’in hingga sekarang. Dan tentunya banyak hikmah yang dapat diambil dari peristiwa besar tersebut bagi hamba Allah yang berfikir. 
Semoga kita termasuk orang yang mendapat hikmah dari sekian kejadian yang ditentukan Allah, Amin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...